Fortsätt till huvudinnehåll

Det är jag som är döden

Sådär ja, då var 2 begravningar avklarade. Farbror Fisses begravning var väldigt fin och jag tyckte att jag klarade det ganska bra. Vi gjorde ett bra jobb med begraningen, det enda jag kan ångra så här i efterhand är att vi inte hade en SSK-tröja att lägga vid kistan. Fisse älskade SSK och gick på varenda match. Grödinge kyrka var förövrigt en väldigt vacker kyrka och den låg fantastiskt fint på en liten kulle.

Fisses bouppteckning är nu klar och det är visning på Fisses lilla torp på Måndag. Sen ska det nog vara klart.

Mammas begravning däremot klarade jag inte lika galant, men det var ganska väntat. Hela dagen är som en dimma, en film. Jag vet att jag var där men det känns ändå som att det inte var på riktigt liksom.
Det var en fin dag. Solen sken. Jag och mina syrror och en gemensam vän åkte gemensamt, vi var där tidigt. Suppernervösa, stressade och ledsna. Vi drack kaffe, tuggade tuggumi och pratade hela tiden, snabbt och osammanhängande. I bland bröt vi ut i skratt av ren nervositet.
Vi hittade kapellet där begravningen skulle ske, bara att mammas namn stod där på en skylt fick mig att bryta ihop. En sjuk och konstig känsla.

Sen var det dags för damernas, alla samtidigt. Jag tittade mig i spegeln och såg något litet, svart, på ögonlocket. Jag trodde det var rester från gårdagens mascara och tog en fuktig pappersbit och torkade. Pang, sa det i ögat, det lilla svarta blev större och lila och det värkte satan.
-kolla! Skrek jag från toan och alla kom springande. Min lillasyster Annelie skrattade hysteriskt, hon skrattade så att hon slog sig på knäna och tårarna fullkomligt sprutade. Lotta blev nervös och trodde att jag skulle dö på plats. Det trodde nog jag också för helt plötsligt satt vi fyra och planerade min begravning, med musik och allt. Men jag överlevde och en vän till mamma och tillika sjuksköterska sa
-lite högt blodtryck, kanske?

Begravningsentreprenören kom ut till oss och sa kistan var på plats och jag bestämde mig för att gå in och ta förhandstitt. Dessutom hade vi ett foto på mamma som vi ville ha på kistan, ett ljus och ett par troll.
Och som gräddet på moset, flyttkartongen från Davéns som skulle stå bredvid kistan.
Mamma hade nämligen skrivit ett litet efter-döden-brev till oss.
Där stod det att hon helst ville bli begravd i en flyttkartong, och helst Davéns eftersom de kartongerna är utav så bra kvalite. Det är klart mamma ska ha en flyttkartong, som den lilla globetrotter hon var.

Där stod kistan, omringad av blommor från vänner och från oss. Vackert och hemskt på samma gång.

Folket började ramla i in. En fruktansvärt jobbig stund då de flesta, såklart, ville kramas och beklaga sorgen. Sen var det dags.
En vän till Lotta var begravningsförrättare, hon gjorde det så fantastiskt bra och fint och inte ett öga var torrt. När tröstevisan spelades ur högtalarna brast det totalt för mig.
Mamma har alltid, så länge jag kan minnas, och vilket hon också skrev i sitt efter-döden-brev önskat sig Fångarnas kör på sin begravning. En ganska otippad mammalåt men den spelades såklart också. Men helt plötsligt hakade skivan upp sig. Det lät precis som en gammal LP-skiva. Och skrattanfallet var ett faktum för samtliga sörgande i kapellet. Lite typiskt mamma, inte ens begravningen gick som hon ville. Lite som hela hennes liv faktiskt. Det blev inte riktigt som hon hade tänkt sig.

Mammas lägenhet är nu tömd och vi håller på med bouppteckningen som snart borde vara klar.
Jag tänker nästan varje dag att jag ska ringa till mamma. Och varje gång det slår mig att hon inte finns längre är det som att hugga ett svärd rakt in i magen. En panikkänsla som är svår att beskriva.
Mamma liksom, hon skulle ju vara där, för all framtid och lite till.

Och så har vi pappski, han ligger fortfarande kvar på palliativa avd på södertälje sjukhus. Han kämpar på med sina morfinpumpar, värk och elände. Tycker så synd om honom så det är svårt att finna ord till det. Så jäkla orättvist. Själv klagar man på nageltrång och dålig avföring.
Jag Försöker hitta det positiva i vardagen och jag försöker tänka positivt men ibland är det svårt. Svårt för att jag är ganska utpumpad och tömd på energi och har svårt att hitta något som kan fylla på mina depåer.
Jag och mina systrar var ute och och gjorde ett försök till att slå klackarna i taket härom kvällen. Och det klarade vi ganska bra. Men det var kort och intensivt. Kl 22.00 låg jag nerbäddad och somnade på 2 röda.
En vän till oss sa så här om den kvällen
- Era stackare, så slitna så ni orkar inte ens ha kul! Och det stämmer nog ganska bra.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

❤️

Ibland blöder mitt hjärta lite extra för vissa barn som jag möter i mitt arbete. Jag arbetar ju främst med barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Ett arbete som jag verkligen brinner för. Oftast har det handlat om unga killar som jag får följa dagarna igenom årskurs efter årskurs. Jag jobbar hårt när det kommer till dessa ungdomar. Jag försöker förstå, förklara, skratta, gråta, vara arg, brottas, gömma mig för flygande inredning men framför allt så vänder  jag aldrig dessa barn ryggen. Jag kan bli kallad alla möjliga hemska glåpord men jag står där och tycker om dem så in i helvete ändå. Och jag Visar det! Jag vet att hen inte "menar" det.. Kanske i stundens hetta men mest  för att testa mig. Se om jag står kvar, Men Jag ger mig inte. Jag utväntar stormen och står där lika stadig som innan. Jag är konsekvent och tydlig med de regler jag satt upp för vårt samarbete och viker mig inte en tum. Jag är kärleksfull och omtänksam och kan ge belöningar som kanske inte är

Mutt-prutt

Sitter och tittar i min mobil och hittar ett blogginlägg som jag skrivit för en månad sen men glömt lägga in, eller så kändes det inte lämpligt att lägga in just då.. Men nu när jag läste det så skrattade jag gott och tycker att inlägget är värt att läsas! Jag och en kollega satt bakom ett rött hus, någonstans i Järna. Vi sitter och samtalar om livet. Jag uppmärksammar henne på att nu kommer det en fis. -åh nej, sa jag. Det blev en framåt-prutt. Min kollega tittade konstigt på mig, ni vet den där blicken som är helt tom men ändå full av förvåning. -ja ja, har du aldrig fått en sån, ljuger du! säger jag -vadå?, säger hon. -du vet , en sån där prutt som vandrar framåt och ibland fastnar. Så man måste gå som om man har en jättetight kjol på sig för att få bort den. Hon tittar fortfarande konstigt på mig. -Men lägg av för fan, säger jag! Ok, säger hon. Det kanske jag har, men jag har väl liksom aldrig döpt den! Haha! Oj, vad jag skrattade gott! Jag har fler namn för den där